Bye bye Granada! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Yonne Huissoon - WaarBenJij.nu Bye bye Granada! - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Yonne Huissoon - WaarBenJij.nu

Bye bye Granada!

Door: yo

Blijf op de hoogte en volg Yonne

25 April 2006 | Nicaragua, Estelí

Hola Chico´s en chica´s!
Das weer een tijdje geleden!
Woeew en wat veeel gebeurd!veel gebeurd veel gedaan..hmmm waar zullen we ns beginnen?!
Oow, ja 3 weken geleden hebben we een weekendje strand gedaan met een groep van de vrijwilligers, supergezellig natuurlijk superrelax, met een tentje op t strand, beeeetje jammer alleen dat de muggen me ook weer ns wisten te vinden en dat we midden in de nacht werden opgeschrikt door een gezellige local die de plek achter onze tent als plek had verkozen om zijn kots te deponeren, voor 4 uur..maar ach, de volgend ochtend kwam de zeelucht je weer tegemoet, dus tja, dat was even accepteren, haha!
De dagen daar waren echt super, veel gezwommen, s avonds bij t kampvuur en we hadden fosfor in de zee!Konden dus vuuretrappen, het hele strand lichtte blauw op!Woooeeeew Spacy!!Maar supermooi dus!
De dag dat we weggingen, ik was er alleen nog samen met Kate, een andere vrijwilligster, omdat de rest die ochtend school had en wij s middags, dachten we even leuk onze rekening te betalen en hup naar shcool te kunnen...ummm foutje, mooi niet, de rekening was namelijk iets hoger dan verwacht, en zo hadden we nog 90 cordobas over om naar Granada te komen...haha, en de taxi naar t dichtsbijzijnde stadje koste 60 cordobas..en dan waren we nog niet op de helft..oepsie!
Haha en allebei geen bankpasjes bij ons natuurlijk..want, op t strand heb kan je toch niet pinnen!Haha...
OK best spannend dus, toch maar de taxi genomen naar San Juan del Sur, en wonder boven wonder kregen we daar een busje voor 15 cordobas each naar een ander plekje, nu waren we nog maar 90 km van Granada!
Haha...ja en nu dus?!Zonder geld zonder paspoort zonder..alles, alleen een tent die niet eens van ons was in Rivas..lalala, haha, nou ja dan maar lopen en proberen te liften!
Gelukkig was het ook maar 35 graden dus dat was lekker..
Maar daar was ons Engeltje!Want na maar 5 min, gelopen te hebben en 1 x geprobeerd te hebben hadden we onze lift!Woeehoeee, en t mooie was, helemaal naar Granada!Jeeej GERED!Haha, 2 meiden die uit Rivas kwamen gingen ook helemaal naar Granada en konden ons dus wel even meenemen!Woow, over geluk gesproken!
haha, en dus nog op tijd op school, zelf een uur te vroeg..hoe mooi is dat:D

De week erna was het hier Semana Santa, heilige week en had het HELE land dus vakantie, nou en dat hebben we geweten ook!ZO wat een drukte!Elke dag processies op straat waarbij ze allemaal beelden, jezus maria, jozef, weet k t wie, iedereen kwam de kerk uit gedragen op een soort van grote tafels begeleid door muziek, heerlijk dramatisch natuurlijk en veeeel veel mensen eromheen!
Ik was samen met Didi voor een paar dagen naar Leon, waar we dit dus ook allemaal zagen, nou t is niet te omschrijven, zo veel mensen zoveel muziek zoveel eten, zoveel gekke dingen!
Terug in Granada zagen we een processie waar ze voor de grap maar hadden bedacht om jezus een wat levendiger image te geven, en dus maar een echt kindje vast te binden aan een paal..haha, nee dat is echt niet om te lachen, Didi en ikstonden ook met onze mond open te kijken, maar volgens de locals was t de grootste eer die je kon krijgen, hmmm, ja dit land is echt anders, zeg maar een lichte cultuurschok!Pff heey!

Maar goed, de dagen erna dus nog vele vele psocessie gezien en gehoord zelfs nog naar een mis geweest, ook supermooi en heel vreemd, alles zoals in de middeleeuwen, althanms hoe ik me dat dan voorstel, met gekke gewaden een echte priester wierook, ok misschien ben k ook wel een barbaar op dit gebied, maar toch, maakte erg veel indruk!

De week erna was mn laatsteweek op school, natuurlijk viel de maandag weer ns uit, want ja, ze moesten natuurlijk wel even bijkomen van zo´n week vakanktie, of zoiets, en dus begon de week dinsdag pas.
Wel heel verdrietig om afscheid te moeten nemen, gelukkig kan ik een jongetje uit groep 8 sponseren, zodat ie volgend jaar naar de middelbare school kan, hij was er zooo blij mee, aah, echt een schatje!

Vrijdag hadden ze een afscheid voor me op school, echt superlief, mn klasje had een lied gemaakt, en alle andere kindere kreeg k kaartjes en liefdesbrieven, haha, ja was erg leuk en lief maar ook wel erg moeilijk, na 2 maanden met ze gewerkt te hebben en in Granada zon beetje gewoond te hebben was t wel gek om weg te gaan..maar ook wel weer tijd voor wat anders!Weer een beetje reizen!

Vrijdagavond dus ook een afscheidsfeestje met de vrijwilligers, dat ging er iets anders aan toe dan op school natuurlijk, haha, maar erg gezellig!
Eerst waren we uitgenodigd bij een Amreikaanse familie die een van de vrijwilligers had leren kennen, om te komen eten...en WAUW wat een HUIS!NIet te doen!hoe groot kan een verschil zijn in een land, s middags zit je nog tussen de kindjes zonder schoenen en s avonds ben je aan t eten bij een amerikaanse familie met bedienden aan een zwembad..cultuuurschok 2!
maar supergenoten, het eten was eindelijkw eer ns wat anmders dan rijst en bonen en we kregen WIJN uit een WIJNGLAS, haha cultuurschok nummer 3, haha, dat was laaaang geleden voor ons allemaal!Haha, maar een super leuke avond gehad, en daarna terug naar t huis waar t feestje al lekker aan de gang was, ook weer iedereen gedag gezegd en er was iemand die ging vuurdansen, wel supermooi!Daarna natuurlijk nog even naar ons allervertrouwde ´Cafe Nuit´ om voor de laatste keer nog even te salsa'en, supergezellig!
De volgende dag zou ik eigenlijk al naar Esteli gaan, maar dat leek me beter om even een dagje ui te stellen, even een beetje relaxen en even tijd hebben om mn spulletjes rustig in te pakken en iedereen gedag te zeggen!

Zondag dus echt weggegaan op naar Esteli, waar ik nu dus zit. Daar had k afgesproken met Lisa, een meid uit Nederland die ik in Costa Rica al had leren kennen, en we hebben allebei een beetje t zelfde idee, dus gaan samen t bovenste stukje van Nicaragua even verkennen en dan samen door naar El Salvadorrrr!
Zijn van plan om daar zon 1 a 2 weken over te doen en dan door naar Guatamala, daar heb k dan nog zoiets van 3 a 4 weken en dan ga k terug door Honduras, waar ik een andere meid, ook uit Nederland, Jiri, ga ontmoeten en dan samen 3 weken mee ga rondreizen door Honduras en Nicaragua...woeeeh, en dan is t alweer juni!!Woehoe, maar..zover is t nmog niet!Eerst hier nog even genieten, en morgen gaan we even plannen wat we in El Salvador willen doen, vandaag was een lekker lui dagje, beetje geshopt, en beetje mangos gegeten..het goeie leven;)

Nou mis jullie ook steeds meer, maar.. t is alweer 24 april!Nog iets minder dan 3 maandjes..Woow, time flies!

nou lieverds hou me op de hoogte van alles daar, al aan t zomeren!!?

Hele dikke kus en hasta Pronto!

Xx

Yonne

• 25 April 2006 - 16:20

Margit:

hey yon!! wat maak je toch veel mee.. en die arme jongetjes daar die verliefd op je worden ;) hier begint het zonnetje nu ook eindelijk beetje te schijnen.. we hadden vandaag stunt (niet heel boeiend) in warme zonnetje dus dat was wel fijn!! :) kus

• 25 April 2006 - 21:02

Ansj:

hee yonneke! alles hier nog steeds top :D
    heb je nog wel dingen te vertellen natuurlijk ;)
    wat een leventje heb je daar toch.. zucht.. geweldig...
    oja die stuny.. kwam ik vanmiddag ineens achter :p
    spreek je snel weer :D
    dikke zoen

• 25 April 2006 - 21:05

Ansj Nog Eens:

en wat een leuke foto's nu sta jij er ook eens veel op :D
    en een hoop gezellige mensen.. en wat ben je bruin zeg..
    ik ben ook al 1x een beetje verbrand :D woehoe
    kus

• 26 April 2006 - 10:38

Soena:

Heej yoeniepoenie!! Wat een verhalen weer! Niet te geloven wat jij allemaal meemaakt! En jezus wat zie je er goed uit en wat ben je bruin!!! Zit ik dan met m'n witte bekkie in m'n winterjas! Haha!
    Was super om ff je stem te horen over skype, doen we gauw weer!
    Kus! xx soen

• 26 April 2006 - 17:34

Joy:

Lieve Yonne, net als bij Sanne lees ik regelmatig wat je meemaakt! Leuk hoor zo'n weblog.... Je hebt een hoop plezier en je doet heel veel nieuwe ervaringen op... Je zult zien dat je daar later echt wel wat aan hebt. Mas en ik gaan de 21e mei naar Sanne toe.... Ik hoop je wel snel weer eens te zien. Voor nu, geniet ervan!!! Groetjes, Joyce

• 26 April 2006 - 20:20

Martin:

Jaaa, dus hier is je site! Ik ben dus die jongen die je in Granada hebt leren kennen, hopelijk ken je me nog ;)Dennis kwam laatst je adres weer eens tegen, dus dat kwam goed uit. Zo te lezen gaat het wel lekker met je. Wij vertrekken morgen richting Colombia met de boot en daarna naar de Nederlandse Antillen, jeuj! Veel plezier nog in Centraal Amerika!! Peace out, sista!

• 03 Mei 2006 - 11:31

Karen:

Hai liefie, heerlijk al die verhalen! Ben echt blij dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! Wij krijgen bijna de sleutel! Als het eenmaal zover is dat zal ik je al zoals beloofd foto's toesturen!! Nou lieverd, geniet er lekker van en spreek je snel weer! xxxx

• 05 Mei 2006 - 21:18

Chip:

Eindelijk weer een update van the Adventures of Yonne! Ben er bijna sprakeloos van.
    bijna dan.

• 12 Mei 2006 - 13:18

Korfbalgoeroe:

El Salvador? Leuk, houdt Cruyff ook van Gallo Pinto?